Blijf thuis !
Van "Mobiliteitsmaatregelen in de wijk Wuytsbergen-Ekelen"
Ga naar het project
De infoflyer van de stad Herentals startte met volgende woorden: " Dag bewoner, we zoeken naar een GEDRAGEN oplossing om de verkeersveiligheid te verhogen ..."
Welnu, de draagkracht van de bewoners hier loopt mijlenver uiteen, afhankelijk van adres, leeftijd en bestemmingen. Vast staat dat de voorgestelde knip bijzonder ingrijpend zal zijn voor mensen uit de buurt die deze weg zo vaak nodig hebben. En dan bedoel ik NIET het sluipverkeer, waar het allemaal om te doen is.
Ik bedoel het dagelijkse verkeer in een buurt die de laatste decennia erg dicht bebouwd is geraakt: verschillende nieuwe wijken in verkavelingen, een woonzorgcentrum. De voorgestelde knip getuigt van struisvogelpolitiek omdat er geen rekening gehouden wordt met de noden van deze mensen. Zelfs de vlotte bereikbaarheid van het openbaar vervoer (station) komt in het gedrang. En hoe moet het met hulpdiensten die zich in ijltempo een weg moeten banen naar een opgegeven adres terwijl de enige toegangsweg versperd wordt door een onverwachte hindernis ?
De knip betekent simpelweg: het wordt te druk, het is onveilig omwille van vroeger genomen ondoordachte maatregelen, blijf thuis. Want wij weten het ook niet meer.
(Hopelijk wordt er verder gezocht naar een gedragen oplossing om het sluipverkeer te bannen.)
